06-55797832
w.janssen@dekunstvananders.nl
Logo
  • HOME
  • DIENSTEN
    • Jij & je loopbaan
    • Jij & groeien om te bloeien
    • Jij & de ander in gesprek
    • Jij & veerkrachtiger worden
  • WIE BEN IK
  • BLOGS
  • CONTACT
  • HOME
  • DIENSTEN
    • Jij & je loopbaan
    • Jij & groeien om te bloeien
    • Jij & de ander in gesprek
    • Jij & veerkrachtiger worden
  • WIE BEN IK
  • BLOGS
  • CONTACT

Blog

  • You are here:
  • Home
  • Verhoog met effectief luisteren de kwaliteit van je (advies)gesprek
Blog Image
coach professionele ontwikkeling, communicatieve vaardigheden, gespreksvaardigheden

Verhoog met effectief luisteren de kwaliteit van je (advies)gesprek

  • Geplaatst door Wilga Janssen
  • Op 14 maart 2023
  • 0
  • 0 likes

Hoe vaak op een dag geef jij advies? Gevraagd of ongevraagd advies? En wordt je advies aangenomen? Lees in dit blog tips die je helpen om effectiever te luisteren waardoor je advies beter geaccepteerd wordt.

Verhoog met ‘effectief luisteren’ de waarde van je advies

In een gesprek kun je als adviseur soms het gevoel hebben dat je ogen en oren tekort komt. Ook als je gesprekspartner zijn best doet, vertelt hij nog steeds maar een deel van het verhaal. Het is aan jou om te proberen alle relevante aspecten van de situatie, het probleem en de vraag boven tafel te krijgen.

Regelmatig heb je met een collega of opdrachtgever te maken die minder van het vak af weet dan dat jij dat weet. Als je niet zoveel van een vak af weet, is het moeilijker om gestructureerd en logisch geordend te vertellen. Als adviseur heb je dus de opdracht om ook een logische lijn in het verhaal aan te brengen. Dus moet je het verhaal in de breedte en de diepte onderzoeken. Goed en gericht luisteren is een belangrijke basisvaardigheid voor een adviseur.

Als je al veel van een vak afweet, heb je de neiging om veel informatie als ‘bekend’ te veronderstellen. Of juist om alles wat je al weet over de ander uit te strooien.

Kortom, adviseren is lang niet altijd gemakkelijk.

Ik gebruik in mijn coaching over adviesvaardigheden en  ‘effectief luisteren’ vaak de wolk als metafoor voor het vraagstuk. Wolken zijn nog al onregelmatig van vorm, met allerlei uitstulpingen, soms met hele donkere plekken etc. Je moet alle hoeken en gaten van de wolk verkend hebben, voordat je de wolk in beeld kunt brengen. En als je denkt dat je er bent, veranderd de wolk weer. De wolk goed in kaart brengen, hoort bij jouw vak als adviseur.

vragen stellen en luisteren in de breedte en in de diepte

1.

Verbaal luisteren

  • Inhoudelijk luisteren. Je wilt achterhalen wat het vraagstuk is en hoe het in elkaar zit. Je bent technisch, analytisch aan het luisteren. Feiten zijn belangrijk omdat ze je helpen de situatie in kaart te brengen.  Vaak zoek je naar een logische en vaak chronologische volgorde van feiten. Feiten haal je boven tafel met wie, wat, waar, wanneer, waarmee, waardoor, waarvan vragen. Hierbij is het belangrijk om goed door te vragen op de betekenis van woorden.
  • Relationeel luisteren. Een verhaal bestaat nooit alleen uit zakelijke inhoudelijke feiten. Relaties tussen mensen en belangen/ behoeften van mensen spelen altijd een rol. Op zijn minst heeft je gesprekspartner doelen en belangen die hij wil realiseren met behulp van jouw advies. Luister dus met empathie en respect. Dan vertelt je gesprekspartner ook gemakkelijker en meer, over de minder harde kanten van het vraagstuk. Laat je gesprekspartner dus zoveel mogelijk vertellen over zijn verwachtingen, zijn belangen en doelen. En over belangen en verwachtingen van zijn leidinggevende en andere betrokkenen. Het is vaak prettig als je ook zelf met deze mensen kunt spreken zodat je ook hun kant van het verhaal kunt beluisteren.
  • Emotioneel luisteren. Een situatie met problemen, wensen en verwachtingen heeft ook altijd een emotionele laag. Ook als het een zakelijk probleem is. Mensen zijn betrokken bij hun werk, hun werkgever, hun klanten en niet te vergeten bij hun eigen belangen en behoeften. Jouw advies dient ook altijd het eigen belang van je gesprekspartner. Let dus goed op emoties in het gesprek. Wanneer treden ze op? Welke elementen van de situatie, het probleem, de andere betrokkenen enz. roepen emoties op. Luister ook nu empathisch en zonder te oordelen. De kans dat je dan het hele verhaal boven tafel krijgt is veel groter.

2.

Non-verbaal luisteren

  • Je gesprekspartners laten ook (en soms vooral) non-verbaal zien wat ze belangrijk vinden. Achter het feitelijke verhaal zitten nog meer verhalen. Verhalen over andere situaties, historie, relaties, belangen & behoeften, verwachtingen, dromen & wensen. Mensen geven daar in elk geval non-verbaal signalen over af. Let dus op. Let ook op de kleine veranderingen in non-verbaal gedrag. En doe daar wat mee…. Hoe?  Dat kan op minstens twee manieren. Ten eerste kun je benoemen wat je waarneemt: ‘Ik hoor……….’ Ik zie……’.  Ten tweede kun je ook je eigen gevoel/gedachten op tafel leggen: ‘Ik heb de indruk dat……….’ ‘Uw reactie roept bij mij op………..’. klopt dat?”
  • Hoe je zelf non-verbaal handelt is natuurlijk ook van belang. Met een vriendelijke, geïnteresseerde houding en oogcontact help je de ander om zijn verhaal te vertellen. Door af te wisselen in rustig luisteren en energiek vragen stellen of ideeën aanreiken geef je ruimte en laat je betrokkenheid zien.

3.

 Extra tips

  • Luisteren is een neutrale bezigheid. Probeer zo veel als mogelijk je eigen oordelen over het probleem, de mogelijke oplossing en (de rol van) je gesprekspartner te parkeren. Anders hoor je wat je wilt horen…… in plaats van wat de ander je wil vertellen. Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD dus) is een goede techniek die je helpt om de focus bij het verhaal van de ander te houden.
  • Vertraag het gesprek. Dat kun je doen door zelf rustig te spreken, na te denken voor je je vraag stelt of opmerking maakt en door regelmatig samen te vatten.
  • Focus op je gesprek en je gesprekspartner. Laat je niet afleiden door je eigen gedachten en door wat er om je heen gebeurt. Als dat toch gebeurt (en dat gebeurt 🙂 ), breng dan je aandacht weer rustig terug naar je gesprek en je gesprekspartner en geef een korte samenvatting. Zo kun je checken of je veel gemist hebt. Als de relatie met je gesprekspartner goed is, kun je natuurlijk ook gewoon zeggen dat je aandacht even afdwaalde.
  • Ga met z ’n tweeën. Spreek vooraf een taakverdeling af. Twee zien & horen veel meer dan een.

Coachees vertellen regelmatig in geuren en kleuren hoe ze met deze luistervaardigheden succes hebben. Dat succes gunnen we elke adviseur. Doe dus je voordeel met dit artikel.

Wil je dit blog delen?

Vind je dit artikel interessant voor mensen uit je netwerk? Deel het, met de link van de pagina via LinkedIn.

Zoek je een ervaren coach?

Wil je kennismaken? Wil je meer weten over mijn coach aanpak voor jouw vraag?

Dan nodig ik je graag uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Online (Teams of beeldbellen) of offline met koffie en Brabantse appeltaart in Breda. Je kunt me bereiken via w.janssen@dekunstvananders.nl of via 0655797832. Ik beloof je dat je na dat gesprek al een hele hoop wijzer bent geworden.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die ik schrijf, stuur me dan op LinkedIn een connectieverzoek.

Wilga Janssen

Vorige bericht

Loopbaan: wat wil ik eigenlijk?

Volgende bericht

Meer resultaat in een gesprek met LSD
0 reacties on Verhoog met effectief luisteren de kwaliteit van je (advies)gesprek

Post a comment Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recent in het nieuws
  • Loopbaan coaching: op zoek naar een passende baan – korte tips waarmee je meteen aan de slag kunt.25 mei 2023
  • Succesvoller solliciteren? 1 op 1 cv (+ LinkedIn) coaching. En 1 op 1 sollicitatiegesprek coaching.12 september 2023
  • Temperament en een kort lontje; hoe krijg je meer grip op je zelf?14 juni 2023
Meer informatie?

     

    LinkedIn

    Related Posts

    • By Wilga Janssen

    Succesvoller solliciteren? 1 op 1 cv (+ LinkedIn) coaching. En 1 op 1 sollicitatiegesprek coaching.

    Voor veel van mijn 50+ coachees is het een hele tijd geleden dat ze solliciteerden. Ze willen mijn hulp bij 1....

    Lees meer
    2
    0 likes
    • By Wilga Janssen

    Hitte bestendig samenwerken met hitte bestendige communicatie

    De situatie dus ook het weer heeft invloed op ons gedrag dus ook op hoe je samenwerkt en communiceert. In dit...

    Lees meer
    0
    0 likes
    • By Wilga Janssen

    Betere gesprekken voeren; korte tips waarmee je direct aan de slag kunt

    Handvatten en inzichten over communicatieve vaardigheden en gespreksmodellen op basis van recent onderzoek. Dat is wat je in dit blog vindt.

    Lees meer
    0
    0 likes
    • By Wilga Janssen

    Een goede indruk maken in sollicitatie- en netwerkgesprekken

    In de sollicitatiegesprekken en netwerkgesprekken die je voert zijn twee aspecten belangrijk: 1. de relationele kant, ‘hoe aardig vind je de...

    Lees meer
    0
    0 likes
    • By Wilga Janssen

    Vergroot je invloed door een betere voorbereiding

    Natuurlijk wil je graag meer invloed en beter kunnen overtuigen. Wie wil dat nu niet? Hoe doe je dat dan? In...

    Lees meer
    0
    0 likes
    • By Wilga Janssen

    Gesprekstechnieken: lastige gesprekken voeren

    Wanneer is een gesprek een lastig gesprek voor jou? In dit blog gaat het over ‘wij – zij’ denken en hoe...

    Lees meer
    0
    0 likes
    Scroll

    De Kunst van Anders is het bureau van Wilga Janssen in Breda. Ik coach en train ruim 30 jaar mensen zodat ze kunnen groeien en bloeien als mens en in hun werk. Ik geloof dat iedereen talenten heeft die het waard zijn om te ontwikkelen zodat ze ingezet en gezien kunnen worden. Op die manier helpen we ook bedrijven en organisaties om hun bijdrage aan de wereld te leveren.
    Mijn focus ligt op:
    • Jij & je loopbaan
    • Jij & professioneel handelen
    • Jij & groeien om te bloeien
    • Jij & de ander in gesprek
    • Jij & veerkrachtiger worden
    • Jij & re-integreren
    • Jij & rouw om werkverlies

    Contact

    w.janssen@dekunstvananders.nl
    06-55797832

    KvK nr.: 20109116
    BTW nr.: NL811442007B01

    LINKS
    • Home
    • Jij & veerkrachtiger worden
    • Jij & de ander in gesprek
    • Jij & groeien om te bloeien
    • Jij & je loopbaan
    • Wie ben ik
    • Blogs
    • Contact
    IN HET NIEUWS
    • Loopbaan coaching: op zoek naar een passende baan – korte tips waarmee je meteen aan de slag kunt.25 mei 2023
    • Succesvoller solliciteren? 1 op 1 cv (+ LinkedIn) coaching. En 1 op 1 sollicitatiegesprek coaching.12 september 2023
    • Temperament en een kort lontje; hoe krijg je meer grip op je zelf?14 juni 2023
    @2024 De Kunst van Anders | Privacybeleid | Algemene voorwaarden