Loopbaan coaching: op zoek naar een passende baan – korte tips waarmee je meteen aan de slag kunt.
- Geplaatst door Wilga Janssen
- Op 25 mei 2023
- 2
In deze blog reeks vind je steeds korte artikelen met tips die je kunt inzetten als je een (andere) baan zoekt. Als loopbaancoach verzamel ik inzichten en handvatten over
- wat voor werk past bij mij, wat wil ik, welke vaardigheden (skills) heb ik allemaal
- waar vind ik passende vacatures
- hoe solliciteer je tegenwoordig
- wat is een goed cv
- hoe voer je een goed sollicitatiegesprek
waarmee je zelf zo goed mogelijk aan de slag kunt.
In mijn werk als loopbaancoach werk ik vooral met 50 plussers en als re-integratiecoach richt ik mij op mensen die niet zo gemakkelijk aan een andere baan komen. Ik vind het belangrijk om juist de mensen die niet (helemaal) voldoen aan het ‘schaap met de zeven poten’ plaatje te begeleiden in hun zoektocht naar een passende baan. En ja, dat kost soms extra moeite maar die heb ik er graag voor over.
Werkloosheid verandert je persoonlijkheid
Omdat mensen sociale wezens zijn, zijn we enorm gevoelig voor de omgeving en situatie waarin we zitten. Neem het gegeven dat je werkeloos bent. Je bent misschien veel thuis, waardoor het weinig uitmaakt welke kleren je aan hebt. Je bent veel op indeed.nl of werk.nl op zoek naar passende vacatures waarbij je heel wat banen voorbij ziet komen die je wel aanspreken maar waarbij je toch weer net niet aan de eisen voldoet. En elke keer dat je de motivatiebrief en het cv verstuurt, heb je weer een beetje hoop. Dus elke keer dat er een afwijzing in je mailbox valt, ben teleurgesteld en boos. Waar doe je het allemaal voor…
Dit alles heeft effect op je gedrag en vervolgens op je onderliggende persoonlijkheid. Een groot en meerjarig onderzoek onder ruim zesduizend Duitsers liet zien dat werkeloosheid o.a. effect heeft op je sociale gedrag. Mensen worden vaak minder prettig in de omgang. Ook voor hun naasten en vrienden.
Daarnaast zorgt werkeloosheid ervoor dat mensen minder open staan voor nieuwe ervaringen. Een vorm van zelfbescherming zou je kunnen zeggen. Want die nieuwe ervaringen vergroten ook weer de kans op afwijzing. En door de werkeloosheid is je zelfbeeld en zelfvertrouwen al kwetsbaar.
Mensen blijken ook slordiger te worden. Vooral bij mannen lijkt de zorgvuldigheid in de vrije val te raken. Een opgeruimd huis, ach waar zou je het voor doen. Een opgeruimd uiterlijk, ach waar zou je het voor doen.
Helaas zijn dit juist drie gedragingen die je nodig hebt bij het zoeken en vinden van een nieuwe passende baan. Wat kun je doen om deze drie persoonlijkheidsaspecten op de gewenste hoogte te houden?:
- Sluit je aan bij een groep zodat je elkaar kunt helpen en oppeppen. En je komt er mee buiten de deur. En omdat je anderen helpt, wordt er steeds een beroep gedaan op je vriendelijkheid.
- Probeer zo goed mogelijk in een ritme te blijven. Dat helpt je om je georganiseerdheid en zorgvuldigheid te bewaren. Nodig mensen thuis uit. Dat stimuleert je zorgvuldigheid.
- Ga ook vrijwilligerswerk doen. Het zorgt ervoor dat je je nuttig voelt en dat versterkt deze persoonlijke eigenschappen.
Welke tips heb jij om vriendelijk, zorgvuldig en open voor nieuwe ervaringen te blijven? Ik voeg je suggesties graag toe aan deze lijst.
Bron: Personality change following unemployment, Journal of Applied Psychology, juli 2015
Kansarme beroepen, kansrijke beroepen, overstapberoepen
Een aantal van de grote spelers op de arbeidsmarkt (denk aan het UWV, aan LDC, aan Indeed) doet ook onderzoek naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Wat zijn beroepen die zo langzaam aan uitsterven? Wat zijn beroepen waarin het aanbod groter is dan de vraag?: bijvoorbeeld het beroep ‘communicatietrainer’, het beroep ‘coach’, veel administratieve functies maar ook dierenverzorgers.
Wat te doen als je voor dit beroep opgeleid bent? Of als je zoals ik ook 25 jaar gewerkt hebt als trainer in communicatieve en andere professionele vaardigheden? Wat zijn dan beroepen waarin je met de vaardigheden die je er op geleerd hebt, ook terecht kunt?
Het UWV noemt dergelijke beroepen ‘overstapberoepen’. En ze hebben van allerlei beroepen, een lijst gemaakt van de beroepen waar je naartoe kunt overstappen. Als voorbeeld:
Trainers in communicatieve vaardigheden kunnen (met enige bijscholing en een goede inwerkperiode) overstappen naar functies als HR adviseur, supervisor klantenservice, vakdocent VO/MBO.
Wil je weten of er ook voor jouw beroep gekeken is naar passende overstapberoepen? Hier is de link naar de pagina van de UWV site over overstapberoepen, dus in welke andere beroepen je met die achtergrond ander werk zou kunnen zoeken.
Is het tijd voor een andere baan?
Twijfel je of je op zoek moet naar een andere baan? Of dat er andere oplossingen zijn voor de twijfels, irritaties, frustraties waar je in je werkende leven tegen aan loopt?
Zoek je een ervaren loopbaancoach | re-integratiecoach?
Wil je kennismaken? Wil je meer weten over mijn coach aanpak voor jouw vraag?
Dan nodig ik je graag uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Online (Teams of beeldbellen) of offline met koffie en Brabantse appeltaart in Breda. Je kunt me bereiken via w.janssen@dekunstvananders.nl of via 0655797832. Ik beloof je dat je na dat gesprek al een hele hoop wijzer bent geworden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die ik schrijf, stuur me dan op LinkedIn een connectieverzoek.
6 persoonlijke eigenschappen die je kansen op werksucces vergroten
Op werf-en.nl las ik gisteravond een blog waarin testbureau Thomas beweert de zes cruciale persoonlijke kenmerken te kennen waarop je moet selecteren om succesvolle medewerkers in huis te halen. Dit zijn ze:
- Consciëntieusheid. Daarmee wordt je mate van impulscontrole en zelfdiscipline bedoeld. Ofwel: laat je doelgericht en georganiseerd gedrag zien?
- Aanpassingsvermogen. In een snelle dynamische wereld kunnen mensen die zich flexibel kunnen aanpassen aan de omgeving het langer bolwerken en dus meer succes behalen.
- Nieuwsgierigheid. Nieuwsgierige mensen houden van verandering. Als je dat goed inzet ben je dus steeds bezig met verbetering, vernieuwing en innovatie.
- Omgaan met risico’s. Durf je op verstandige wijze risico’s aan te gaan en ga je moeilijkheden dus ook moeilijke gesprekken niet uit de weg?
- Intrinsieke drive. En dan met name de vraag ‘hoe competitief ben je’. Competitief zijn, zorgt ervoor dat je een doelgerichte presteerder bent.
- Omgaan met ambiguïteit. Kun je goed omgaan met veel, tegenstrijdige, complexe informatie en goed laveren in complexe en veranderlijke situaties.
Op de site van werf-en.nl en in het whitepaper van Thomas vind je meer uitleg over de zes eigenschappen en hoe ze gemeten worden.
Het blog roept vragen op:
- Klopt dit echt? En geldt dit dan voor alle functies? Kun je per functie precies aangeven hoeveel van elke eigenschap je moet hebben om de functie succesvol te kunnen vervullen?
- Hoeveel hiervan is tijdsgebonden? Moeten we over een aantal jaren andere eigenschappen meten om te weten of een nieuwe medewerker succesvol zal zijn?
- Wordt je team er echt beter van als alle mensen in eenzelfde functiegroep, hetzelfde persoonlijkheidsprofiel hebben?
En jij?:
- Waar scoor jij per eigenschap op de as van weinig naar veel? En wat betekent het voor je werk en werkomgeving?
- Hoe schoren je collega’s op deze eigenschappen op de as van weinig naar veel? En hoe merk je dat in het werk en in het samenwerken?
- Werf je wel eens nieuwe collega’s? En let je hier dan op?
- Kortom: hoe kijk jij hier tegenaan?
Schrijf jouw kijk hierop in het commentsvenster hieronder. Ik ben heel benieuwd.
Netwerken, netwerken, net werken
Op zoek naar een nieuwe baan?
Vraag het je netwerk!
Steeds meer vacatures worden ingevuld door aan werknemers te vragen actief mee te zoeken naar passende kandidaten. Inmiddels weet 17% van de organisaties meer dan 20% van de sollicitanten via de eigen werknemers te werven.
Laat dus aan je omgeving weten dat je open staat voor bij jou passende vacatures!
Het blog van werf-en.nl waar deze informatie uitkomt, vind je hier.
Eigenlijk begint solliciteren nog veel eerder. Blijf, ook als je een baan hebt om je heen kijken. Welke ontwikkelingen zie je in de markt? Welke nieuwe bedrijven komen erbij? Welke nieuwe technieken, werkwijzen, functies komen erbij. Leg contact en onderhoud contact met mensen die werk doen dat je interesse heeft. Of bij een bedrijf werken waar je interesse in hebt. LinkedIn is niet voor niets in Nederland het grootste zakelijke netwerkplatform. Hier kun je mensen gemakkelijk benaderen en een eerste contact leggen. Leg als het even kan (en nuttig zou kunnen zijn) ook persoonlijk contact. Elkaar kennis is nog altijd de beste basis voor een sollicitatie.
Sollicitatiegesprekken voeren
Een goed sollicitatiegesprek is een gesprek waarin zowel jij als sollicitant als de werkgever tot hun recht komen. Het is dus GEEN verkoopgesprek. En ook GEEN ondervraging. Een goed sollicitatiegesprek kenmerkt zich doordat je er de tijd voor neemt, elkaar vragen stelt, informatie geeft en met aandacht luistert naar elkaar.
Onderzoeken laten zien dat het belangrijk is om de sollicitatiegesprekken goed gestructureerd te voeren. Elke kandidaat krijgt dan dezelfde vragen zodat je ze ook echt op basis van de antwoorden met elkaar kunt vergelijken.
Voorbereiding is – ook nu – driekwart van het werk
Hoe bereid je je voor:
Lees je in. Lees de website. Zoek eventueel aanvullende informatie over het bedrijf, de afdeling waar de vacature is en de mensen die er werken. Zoek op LinkedIn. Kijk of er potcasts of interviews met directeuren of oprichters zijn. Lees ook de vacature zorgvuldig door en vraag je af: 1. welke vragen kunnen je op basis van deze vacature gesteld worden? en 2. welke vragen wil je zelf stellen. Schrijf die vragen ook op zodat je ze mee kunt nemen naar het gesprek. Je kunt vragen stellen over het werk zelf, over de collega’s waarmee je werkt, over de werksfeer en de gewoontes in het team. Let goed op hun reacties zodat je jezelf na het gesprek kunt afvragen: ‘wil ik hier en met deze mensen werken?’.
Kijk door de bril van de werkgever. Naar jou en dus naar je cv. Welke vragen kun je verwachten op basis van je cv? Welke vragen zou je lastig vinden? Besprek met een goede vriend, een werkzoekmaatje (of een loopbaancoach) hoe je het beste op al deze vragen kunt antwoorden. Schrijf je antwoorden op en oefen het beantwoorden van de lastige vragen een aantal keren zodat het soepel gaat.
Probeer in positieve zin op te vallen. Elke werkgever wil een goede – en misschien zelfs de beste – medewerker voor de vacature. Daarin speelt emotie ook een belangrijke rol want emotie speelt in elk mens altijd een belangrijke rol bij beslissingen. Vraag je dus af hoe je in positieve zin kunt opvallen bij deze werkgever. Wat kun je doen in je voorbereiding en in je gesprek waardoor je ‘eruit springt’.
Gebruik STARR. Je wilt tijdens het beantwoorden van vragen en het toelichten van je werkervaring, goed uit de verf komen. Daarvoor gebruik je de STARR aanpak. STARR staat voor: Situatie – Taak – Actie – Resultaat – Reflectie. Ofwel: wat was de situatie waarin je werkte, wat was jouw rol en taak en hoe heb je dat precies aangepakt, waarom deed je dat zo? Wat leverde het op? En hoe kijk je terug op deze situatie, wat zou je volgende keer weer zo doen en wat zou je een volgende keer anders doen. Hoe concreter je STARR is, hoe beter. Hoe meer objectieve maatstaven je kunt gebruiken, hoe meer je STARR in kwaliteit stijgt.
Als je vertelt over je eigen succesvolle STARR’s is het belangrijk om te laten zien dat je een taak graag doet, welke van je persoonlijke kwaliteiten je er voor inzet en ook dat je je echt ingespannen dus gewerkt en geleerd hebt om die taak goed te kunnen doen.
Als je vertelt over bloopers is het helemaal belangrijk om te laten zien wat je ervan geleerd hebt. Fouten maken hoort erbij, zeker als je aan het nieuws begint. Het is belangrijker dat je leert van je fouten dan dat je altijd alles meteen perfect doet. Het laatste is alleen mogelijk als nooit iets nieuws doet.
Vertel niet teveel over je privéleven. Werkgevers willen graag medewerkers met een stabiele persoonlijkheid, een stabiel privéleven en weinig zorgen. Vertel dus hooguit dingen die positief uitvallen voor jou in deze functie en dit bedrijf.
Vertel niets negatiefs over een van je vorige werkgevers of vorige collega’s. Elke werkgever zoekt een medewerker die betrouwbaar is en dus niet uit de school klapt. Bovendien zeggen negatieve dingen over een ander ook altijd iets over jou. Ruzie met je baas? Dan was jij misschien wel een hele lastige of kritische medewerker. En waarom zou je die dan aannemen.
Ben nieuwsgierig, stel open vragen en vraag door. Natuurlijk wil je meer weten over het werk, over de collega’s, over de programma’s waarmee gewerkt wordt, over de doelen die het team heeft, over hun grootste successen (waar ben je trots op), over de lastige dingen in het werk. Vraag met oprechte interesse en er ontstaat een gesprek tussen jou en de mensen van de sollicitatiecommissie. En dat is wat je wil: een gesprek, en geen vragenvuur.
Een krachtige start in het sollicitatiegesprek
Ook al is het een dooddoener, daarmee is het niet minder waar: Je kunt maar 1x een eerste indruk maken. Natuurlijk gaat het dan om je persoonlijke presentatie (kleding, handdruk, oogcontact). Maar ook om de antwoorden op de eerste vragen.
Veel sollicitatiegesprekken starten met de vraag: ‘vertel eens iets over jezelf’. Dit is je kans! Vertel kort (max 1,5 minuut), concreet en beeldend een positieve oneliner over jou en je werk. Als voorbeeld:
- ik ben loopbaancoach en re-integratiebegeleider en ik heb de afgelopen tien jaar talloze mensen geholpen grip te krijgen op hun werktalenten en hun sollicitatievaardigheden op niveau te brengen.
Wat zou jij als oneliner (kop boven het hoofdstuk over jou) zetten?
Het fijne is, dat als je eenmaal een goede start gemaakt hebt, je ook ontspannener in het gesprek zit en dus gaat het beantwoorden van de (soms lastige) vragen ook beter. Waardoor het eindresultaat ook beter is.
Werk zoeken, solliciteren……. je slaapt er niet van…..
Vanmorgen sprak ik Joke. Ze was in tranen. Niet alleen omdat ze weer een afwijzing binnen had terwijl ze voor 90% voldeed aan de functie-eisen. Maar ook omdat die afwijzing de zoveelste was. Afgewezen in een baan en talloze afwijzingen voor een baan. Haar zelfvertrouwen had weer een flinke knauw gekregen. Ze vroeg zich vertwijfeld af, hoe ze in hemelsnaam verder moest, of solliciteren nog wel zin had.
Hoe houd je jezelf overeind in een sollicitatieproces?
Solliciteren is topsport, wordt wel gezegd. En dat terwijl de meeste mensen niet getraind zijn om topsport te bedrijven. Topsporters worden namelijk niet alleen getraind in de vaardigheden voor hun sport. Ze worden ook getraind en gecoacht in hun persoonlijke veerkracht, in het versterken van hun mentale en emotionele balans. Bovendien ben je niet van de ene op de andere dag topsporter maar kun je langzaam in die – vaak publieke – rol groeien. En wennen aan successen, aan falen, aan alle complimenten en aan alle bagger die je over je heen krijgt als je topsporter bent. Iedereen heeft namelijk ook een oordeel over je. Ook als ze je niet of nauwelijks kennen. Ook als ze weinig tot geen verstand van het vak hebben. Je kunt er de kranten dagelijks op naslaan.
Als solliciteren topsport voor een ongetrainde sporter is, dan:
- Is het belangrijk om zo snel mogelijk alle kennis en kunde die je voor de sport van het banen zoeken en solliciteren nodig hebt, onder de knie te krijgen. Volg een training (UWV, JobOn) of coaching. Zoek op internet naar goede voorbeelden en handvatten.
- Je leven als de topsporter in te richten dus regelmaat, rust & ontspanning, goed voor je gezondheid zorgen zijn super belangrijk om het leven als topsporter voor wat langere tijd vol te houden. En ja, voldoende ontspanning, leuke dingen doen heb je nodig als tegenwicht tegen de baan zoeken – sollicitatie – topsport.
- Heb je ook te leren hoe je als sollicitatie-topsporter, om gaat met falen, afwijzingen, onbegrip vanuit je omgeving, lompe afwijzingen, vallen & weer opstaan, onzekerheid en twijfel over jezelf, weerstand tegen ‘weer moeten solliciteren en tegen het ‘jezelf weer moeten verkopen’. Kortom leren hoe je met de mentale en emotionele achtbaan omgaat zonder dat je zelfvertrouwen er aan onderdoor gaat. Drie tips in dit kader: 1. zoek een sollicitatie-maatje en zoek ook een positieve, je door dik en dun steunende supporter. 2. wees realistisch want een afwijzing zegt vaak meer over de arbeidsmarkt dan voor jou als persoon. 3. blijf je zelfvertrouwen voeden. Door een lijst te maken van complimenten die je ooit kreeg. Door aan mensen in je omgeving te vragen wat ze in je waarderen. Door vrijwilligerswerk te doen waar ze blij zijn met wie je bent en wat je doet. Door positief tegen jezelf, over jezelf te spreken. Je bent meer dan alleen een baan en een sollicitant.
- Kan het dus handig zijn om een ervaring loopbaancoach als begeleider te zoeken 🙂 .
Solliciteren – cv maken – motivatiebrieven schrijven
Elke week verschijnen er wel ergens online nieuwe tips voor het maken van een aantrekkelijk cv en het schrijven van boeiende motivatiebrieven.
Wil je meer weten over het maken van een passend en interessant cv? Of over het schrijven van aantrekkelijke motivatiebrieven? Hieronder een aantal links waar je meer informatie kunt achterhalen. Bedenk wel: tips hebben bijna altijd een houdbaarheidsdatum. Al is het maar omdat, als iedereen die tip gebruikt, je niet meer opvalt.
Goed opscheppen over jezelf in een motivatiebrief
Opscheppen over jezelf verpakt in bescheidenheid, werkt averechts. Als zou je verwachten dat het tegendeel waar is. Bescheidenheid siert de mens, is immers de uitdrukking. Dus niet: ‘Mijn valkuil is dat soms te hard werk.’
Wat werkt wel?
Opscheppen verpakt in humor is wel effectief. Mensen die dat deden in een sollicitatiebrief, met een grapje als ‘Ik zet mijn cafeïne-intake rechtstreeks om in resultaten’ werden 1,5 keer vaker uitgenodigd op gesprek en als warmer en competenter gezien dan mensen die aan zelfpromotie deden zonder humor.
Het hele artikel vind je hier.
Is het tijd voor een andere baan?
Twijfel je of je op zoek moet naar een andere baan? Of dat er andere oplossingen zijn voor de twijfels, irritaties, frustraties waar je in je werkende leven tegen aan loopt?
Zoek je een ervaren loopbaancoach | re-integratiecoach?
Wil je kennismaken? Wil je meer weten over mijn coach aanpak voor jouw vraag?
Dan nodig ik je graag uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Online (Teams of beeldbellen) of offline met koffie en Brabantse appeltaart in Breda. Je kunt me bereiken via w.janssen@dekunstvananders.nl of via 0655797832. Ik beloof je dat je na dat gesprek al een hele hoop wijzer bent geworden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die ik schrijf, stuur me dan op LinkedIn een connectieverzoek.
2 reacties on Loopbaan coaching: op zoek naar een passende baan – korte tips waarmee je meteen aan de slag kunt.