Ben jij een goede luisteraar? Doe de gratis quick scan!
- Geplaatst door Wilga Janssen
- Op 7 maart 2023
- 0
Goed kunnen luisteren naar je klanten, collega’s en medewerkers is van groot belang. Het is immers moeilijk om problemen, ideeën over oplossingen, de stand van zaken in je aanpak goed over het voetlicht te brengen. Je vertelt altijd maar een deel van het verhaal en ook nog in je eigen woorden.
Dus hoe goed je als verteller ook je best doet, je komt er niet als de ander niet heel serieus naar je wil luisteren en kijken. Als luisteraar versterk je bovendien met actief luisteren de relatie. Je laat er immers mee zien dat je de ander serieus neemt. Goed (= actief) luisteren is dus van groot belang.
Quick scan ‘luister je goed?’
Onlangs kwam ik van Kets de Vries, een hoogleraar leiderschap op Insead de volgende vragenlijst over ‘goed luisteren’ tegen.
Beantwoord de volgende vragen met JA of NEE:
- Kunt u anderen laten uitspreken voordat u in de rede valt? Ja / Nee
- Stelt u vragen als niet duidelijk is wat er gezegd wordt? Ja / Nee
- Schenkt u aandacht aan wat gezegd wordt en houdt u contact? Ja / Nee
- Luistert u zonder vooroordelen naar wat er gezegd wordt? Ja / Nee
- Schenkt u aandacht aan non-verbale communicatie? Ja / Nee
- Denkt u na over de gevolgen (implicaties) van wat gezegd werd en bevestigt u uw begrip bij de spreker? Ja / Nee
- Probeert u de gevoelens achter de woorden te ontdekken? Ja / Nee
Tips om beter te leren luisteren
In elk van deze vragen zit ook meteen een verbetertip verscholen:
- De ander laten uitspreken en dus de tijd geven om zich in eigen woorden uit te drukken.
- Doorvragen op het geen de ander zegt.
- Met volle aandacht luisteren & oogcontact houden.
- Een onderzoekende luisterhouding hebben i.p.v. vanuit je eigen mening en oordelen (ja, maar…..) luisteren.
- Niet alleen luisteren naar ‘wat’ gezegd wordt maar ook naar ‘hoe’ het gezegd wordt en welk ander non-verbaal gedrag de spreker laat zien. En er vragen over stellen.
- Neem je de tijd om (samen) na te denken over de consequenties van de ideeën, oordelen, meningen, oplossingen die ingebracht worden? Is het niet alleen een leuk plan maar ook een uitvoerbaar plan? En een plan dat er voor zorgt dat de doelen gerealiseerd worden?
- Elk woord heeft een feitelijke betekenis (stoel, hond, kwaliteit) en een gevoelslading. Neem het woord ‘hond’. Als ik hond zeg, denk jij aan een hond die je kent, of aan je ervaringen met honden. Het woord roept dus ook allerlei gevoelens en oordelen op. Per definitie zijn dat andere gevoelens en oordelen dan die van degene met wie je in gesprek bent.
Kortom, Luisteren vraagt energie, aandacht en zorgvuldigheid.
Zou je jouw luistervaardigheden willen vergroten?
Wil je dit blog delen?
Vind je dit artikel interessant voor mensen uit je netwerk? Deel het, met de link van de pagina via LinkedIn.
Zoek je een ervaren coach?
Wil je kennismaken? Wil je meer weten over mijn coach aanpak voor jouw vraag?
Dan nodig ik je graag uit voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Online (Teams of beeldbellen) of offline met koffie en Brabantse appeltaart in Breda. Je kunt me bereiken via w.janssen@dekunstvananders.nl of via 0655797832. Ik beloof je dat je na dat gesprek al een hele hoop wijzer bent geworden.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe blogs die ik schrijf, stuur me dan op LinkedIn een connectieverzoek.

0 reacties on Ben jij een goede luisteraar? Doe de gratis quick scan!